W dniu 18.10.2024r o godz. 10.54 dostaliśmy zgłoszenie które wpłynęło do dyżurnego z systemu eCALL. Jest to system powiadamiania ratunkowego.
eCall – ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. eCall jest związany z inicjatywą „eSafety”, która jest częścią kompleksowej strategii Komisji Europejskiej, zmierzającej do zachowania bezpieczeństwa na drogach i poprawy efektywności transportu w Europie. Urządzenia eCall są obowiązkowo montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku.
System eCall umożliwia szybkie manualne lub automatyczne wezwanie pomocy. Ręczne wezwanie jest włączane przyciskiem przez kierowcę lub pasażerów pojazdu, a automatycznie aktywowane, w określonych warunkach po zderzeniu, dzięki czujnikom zamontowanym w pojeździe. Po uruchomieniu samochodowe urządzenie eCall łączy się przy użyciu sieci telefonii komórkowej ze służbami ratunkowymi umożliwiając przekazanie danych elektronicznych i nawiązanie połączenia głosowego. (Źródlo – Wikipedia).
Zgłoszenie jednak okazało się fałszywe, a pojazdu nigdzie w okolicy nie udało się zlokalizować.
Jak się okazuje w praktyce system chyba nie do końca działa dobrze. Przez 40 minut wraz z innymi służbami szukaliśmy rzekomego pojazdu który uległ wypadkowi ale go nie znaleźliśmy. W tym czasie byliśmy niedostępni dla osób które faktycznie potrzebowały by pomocy.
Agni
Siły i Środki
Druhowie OSP Cisna, VOLVO GBA 3/16+4
JRG PSP w Lesku – 1
ZRM – 1
Policja – 1